Disputerte om politistudenters kunnskapssyn

Fredag 1. desember disputerte Pål Winnæss. Avhandling har tittelen «Utdanning til kunnskapsbasert politiarbeid. Politihøgskolen som sosialiseringsagent».

Pål Winnæss står med en farger blomsterbukett og smiler sammen med veilederne professor Heidi Mork Lomell (UiO) og seniorforsker Olve Krange (NINA)
Pål Winnæss med veilederne professor Heidi Mork Lomell (UiO) og seniorforsker Olve Krange (NINA) t.h. Foto: Lillis Rabbing.

Disputasen fant sted ved Universitetet i Oslo, Gamle festsal i Domus Academica. Veiledere har vært professor Heidi Mork Lomell (UiO) og seniorforsker Olve Krange (NINA).  

Hovedpersonen er selvfølgelig glad og fornøyd etter å ha disputert. 

– Disputasen ble en flott markering etter målrettet arbeid over flere år. Det var mange gode spørsmål og diskusjonspunkter fra opponentene og veldig stas å få så gode tilbakemeldinger på avhandlingen. 

Sammendrag  

Undersøkelsen tar for seg politistudenters kunnskapssyn og deres forhold til det kunnskapssynet som formidles i politiutdanningen. Studien synliggjør hva som bringer studenter til politiutdanningen, hvilke krefter som virker på dem underveis i studietiden, hvordan de posisjonerer seg, håndterer og tolker studiene og de fellesskap som rammer studiene inn, og hvordan de ser på seg selv og fremtidig yrkeskarriere. Den tematiserer politiutdanningen, politiarbeid og politistudenter, de fellesskap studentene inngår i og hvordan de posisjonerer seg i forhold til andre, som enten grupper eller kategorier av andre.  

Identitet som utpregede praktikere 

Politistudenter kommer til utdanningen med en oppfatning om seg selv som utpregede praktikere, som gir sin tilslutning til praktisk kunnskap – og gjør det på en slik måte at de setter den praktiske kunnskapen opp mot hva det betrakter som teoretisk kunnskap. Konflikten mellom praktisk og teoretisk kunnskap går som en rød tråd gjennom avhandlingen.  

Pål Winnæss har undersøkt om politistudentene har erfaringer som fremmer dette motsetningsforholdet, ved å benytte både kvalitative og kvantitative data. Winnæss har undersøkt deres forhold til lærere, veiledere, instruktører, «kollegaer» fra praksisstudiene og medstudenter og forsøkt å peke på hvem sosialiseringsagentene er.  

Medstudenter og politiutdannet personell er dem politistudentene selv ser på som de viktigste sosialiseringsagentene, men han finner at de sivile lærerne også spiller en viktig rolle. Winnæss stiller spørsmål om hvilke effekter som er sterkest i dannelsen av politistudentenes kunnskapssyn: rekrutteringseffektene eller sosialiseringseffektene.  

Svaret er at begge effekter er viktige – ikke minst hvordan disse effektene virker på hverandre.  

Politihøgskolens kunnskapsambisjoner utfordres 

Politihøgskolens ambisjon og politiets offisielle kunnskapssyn er at forskningsbasert, akademisk kunnskap og politiets erfaringskunnskap sammen skal danne standarden for hvordan norsk politi skal jobbe. Politistudentenes kunnskapssyn bryter med det offisielle kunnskapssynet. De setter den praktiske erfaringskunnskapen opp mot den akademiske kunnskapen. Dermed motarbeider politistudentene Politihøgskolens doble ambisjon, om både å skape praktisk dugelige og akademisk (ut)dannede politikandidater.  

Studien benytter seg først og fremst av kvalitative intervjuer og er en longitudinell undersøkelse. Winnæss har fulgt et årskull politistudenter gjennom alle tre studieår. Den kvalitative empirien er supplert med kvantitative data. 

Bedømmelseskomité 

  • Professor em. Vidar Halvorsen, Universitetet i Oslo (leder) 
  • Universitetslektor Oscar Rantatalo, Umeå Universitet (1. opponent) 
  • Professor Annick Prieur, Aalborg Universitet (2. opponent)